BH Airlines bliži zemlji nego nebu

0
755

Jedina bh. aviokompanija BH Airlines doživljava najteže trenutke i praktično je pred gašenjem. Njen direktor Amir Jažić je za Al Jazeeru ispričao kako je došlo do ovakve situacije.

“NaÅ¡e muke su počele od odlaska Turkish Airlinesa. Godine 2012. ovdje su ostavljeni dugovi, a 2013. smo se jedva održali nad vodom.

Ove godine su kulminirali problemi Å¡to se tiče finansijske situacije. I ono malo sredstava Å¡to smo dobili iz budžeta morali smo vratiti, tako da je situacija nezavidna”, kazao je Jažić.

Piše: Harun Cero

Federalni ministar prometa i komunikacija Enver Bijedić nekoliko puta govorio je da će biti riješen problem BH Airlinesa, istakao je Jažić, a i sinidikat ove kompanije je bio u stalnom kontaktu s ministrom.

“Ali kako dobiti novac kada Vlade nema. Bojim se da smo zakasnili sa spaÅ¡avanjem kompanije. Nada postoji, ali ja ne vidim rjeÅ¡enje, jer smo dobili nalog da vratimo novac koji dugujemo. Pitanje je samo hoćemo li dočekati novu vlast. Vjerovatno i ministar jedva čeka da se formira nova vlada da bi se situacija rijeÅ¡ila. Ja sam prije nekoliko dana imao sastanak s nadležnim Aerodroma Sarajevo. Mi već dva mjeseca insistiramo na sastanku i tek je sada doÅ¡lo do njega. Oni su nam ponudili novi ugovor za 2015. godinu, koji je potpuno nelogičan, jer je cijeli paket usluga poskupio i dodate su neke druge usluge koje do tada nisu postojale. Nadao sam se nekim novim pristupima rjeÅ¡avanju problema, ali desilo se obrnuto. Oni su tražili garancije da ćemo isplatiti te usluge, ali mi trenutno ne možemo dati bilo kakve garancije”, istakao je on.

Na pitanje Å¡ta misli o nedavno osnovanoj aviokompaniji Bosnian Wand Airlines, kazao je da to uopće “nije kompanija”.

“Oni imaju nijet [namjeru] da budu kompanija. MeÄ‘utim, od nijeta do realizacije je dug put. Oni su uÅ¡li na ovo tržiÅ¡te s novcem da bi profitirali kao kompanija i možda su u nekim segmentima to uspjeli, ali oni angažiraju druge kompanije da rade njihov posao, i to je kratka vijeka”, zaključio je Jažić.

Tri opcije

Goran Jovanović, predsjednik Nadzornog odbora BH Airlinesa, rekao je za Al Jazeeru da je do ove situacije došlo zbog neplaćanja obaveza, ali i nedostatka pomoći.

“Do ovoga je doÅ¡lo zbog neplaćanja obaveza koje idu na osnovu taksi. BH Airlines ja cijelu proÅ¡lu godinu dobio samo dva miliona [konvertibilnih] maraka [oko milion eura]. Budžet predviÄ‘a 2,7 miliona KM [1,35 miliona eura] na osnovu jedne budžetske stavke i fleksibilna sredstva od aerodromskih taksi, koja se kreću izmeÄ‘u pet i Å¡est miliona KM [2,5 do tri miliona eura]”, kazao je Jovanović.

Smatra da je situacija alarmantna i kaže kako je Nadzorni odbor ove kompanije već neko vrijeme pokušava riješiti.

“Nadzorni odbor je prije pet mjeseci, preko resornog [federalnog] ministarstva zatražio stav vlasnika kompanije, Vlade Federacije Bosne i Hercegovine. Dakle, mi smo već tada zatražili od Vlade da donese odluko o tome Å¡ta raditi sa kompanijom. Dali smo im sve dokumente koje smo imali, a oni su jedini vlasnik kompanije, jer nema viÅ¡e Turkish Airlinesa i Energoinvesta, koji je imao jedan mali udio u vlasniÅ¡tvu”, rekao je Jovanović i naveo da su postojale i joÅ¡ postoje tri opcije za dalji razvoj situacije u kompaniji BH Airlines.

“NajloÅ¡ija opcija za sve je stečaj kompanije. Druga opcija je potpuna sanacija firme, a treća opcija je da se doÄ‘e nekako do tih novčanih sredstva, koja negdje stoje i kojih sigurno ima”, istakao je on.

Kaže da niko u firmi ne može prihvatiti sadašnju situaciju u kojoj se ona nalazi.

“Neko je odlučio da se firma eutanazira i ovo je prvi put da su Uprava, Nadzorni odbor i Sindikat složni. BH Airlines je cijelu godinu letio i napravilo se izmeÄ‘u 60 i 70 charter letova. Kada sam ja doÅ¡ao, prije tri godine, Turkish Airlines je otiÅ¡ao i ostavio firmu u katastrofalnoj situaciji. Akumulirani gubitak je bio 55 miliona KM [oko 27,5 miliona eura]. On je danas dramatično smanjen. Dakle, zatekao sam firmu koja je godiÅ¡nje bila u gubitku 10 do 12 miliona KM [pet do Å¡est miliona eura]”, rekao je Jovanović.

Kaže da se tek 2012. godine gubitak smanjio i da su se vidjeli pozitivni rezultati.

“Uspijevali smo, i pored naslijeÄ‘enih problema, firmu nekako stabilizovati, ali treba nam pomoć koja nam je nekim odlukama i zagarantovana”, istakao je.

Nejasna situacija

Sada je situacija potpuno nejasna, smatra Jovanović, i uskoro bi se trebalo znati kako će se ova priča završiti.

“Mi se borimo sa hiljadu nekih stvari. Samo da počnemo od toga da mi plaćamo najskuplje gorivo u Evropi, pa da imamo nekih nerijeÅ¡enih odnosa sa Aerodromom [Sarajevo]”, kazao je i dodao da, uprkos svim problemima, BH Airlines ne smije prestati letjeti, jer bi to bila propast za svaku aviokompaniju.

“Mi ne smijemo stati sa naÅ¡im letovima dok se situacija ne rijeÅ¡i, jer se automatski gube licence i dozvole za rad kompanije. To su veoma komplikovani mehanizimi. Ljetni raspored letenja se sada pravi, a mi imamo ugovorenih preko 200 charter letova za narednu godinu, tako da i sam ne znam da li da to potpiÅ¡em ili ne. Firma je ‘na aparatima’, a meni, recimo, ne ide u glavu da, primjerice, aviokompanije iz Crne Gore dobivaju otprilike 36 miliona eura svake godine iz budžeta. Samo da znate sa kojim je sredstvima raspolagao Jat Airways da bi Etihad Airways ulagao u njih”, zaključio je on.

Federalni ministar prometa i komunikacija je prethodno za Al Jazeeru kazao da je upoznat sa situacijom u kompaniji i da je u dva navrata bio uključen u akciju finansijskog spašavanja nacionalnog avioprijevoznika.

Rekao je da je takva situacija dugoročno neodrživa, jer federalna Vlada svake godine izdvaja 3,5 miliona eura za poticaje kompaniji koja gomila dugove.

“Ta kompanija, BH Airlines, bila je blokirana joÅ¡ prije dvije godine. I proÅ¡le godine. Tako da smo mi taj ugovor pokuÅ¡avali reprogramom da produžimo, da bi kompanija mogla da opstane, da jednostavno živi. I to ide u jednom periodu. MeÄ‘utim, to ne može da ide unedogled”, kazao je on.

Strateški partneri

Partnerstvo s Turkish Airlinesom, nekada velika uzdanica, neslavno je okončano. Ministar tvrdi da je tokom tog perioda BH Airlines uvećao ukupan dug i bio u krajnje podređenom položaju. Drugog strateškog partnera, uprkos najavama, Vlada nikada nije pronašla.

Prije 10 godina na leasing su, za 18,4 miliona dolara, kupljena dva aviona. Federalna Vlada i BH Airlines vratit će 25,7 miliona dolara. No, po završetku aranžmana, koji ističe u ovoj godini, avioni ostaju u vlasništvu HETA leasinga. O uvjetima pod kojim je zaključen ovakav ugovor o leasingu, kazao je Bijedić, obaviješteni su istražni organi.

Sve oči su ponovo uprte u aktuelnu Vladu Federacije, čiji će mandat trajati do postizanja dogovora između pobjedničkih stranaka proteklih općih izbora i izbora nove vlade.

Ministar Bijedić je poručio da će ovaj put u donošenju odluke o novom spašavanju ili gašenju BH Airlinesa morati učestvovati svi federalni ministri, s premijerom na čelu.

Al Jazeera