Savjeti za zdravo ljeto: Pijte dvije litre vode dnevno, čuvajte se sunca

0
226

Ljeto zahtijeva promjene načina života, od prehrane i odijevanja do drugačijeg rasporeda aktivnosti, poručuju iz Instituta za zdravlje iz Zenice. To se posebno odnosi na starije osobe, kronične bolesnike, dojenčad te malu djecu.Savjeti za zdravo ljeto: Pijte dvije litre vode dnevno, čuvajte se sunca

Visoka temperatura, pojačano znojenje, opekline, ubodi insekata i trovanje hranom samo su neke od opasnosti koje donosi ljeto. Iz Instituta za zdravlje naglašavaju kako nekontrolirano izlaganje sunčevim zrakama, kao i nekorištenje sredstava sa zaštitnim faktorom, može izazvati negativne promjene na koži, uključujući opekline, ubrzano starenje te u krajnjem slučaju i karcinom kože – melanom.

Bez obzira na tip kože, najvažnije je pridržavati se osnovnih preventivnih mjera. Prilikom izlaganja sunčevim zrakama obvezno je, posebno za djecu, koristiti sredstva s najvećim zaštitnim faktorom (50) koja je potrebno nanijeti u dovoljno debelom sloju minimalno 20 minuta prije izlaska iz kuće, uz ponavljanje svaka dva sata nakon svakog kupanja, preporučuju iz Instituta za zdravlje.

Preporuka je i sunčati se postupno (prvi dan 15 minuta, pa polako produljivati vrijeme) uz izbjegavanje izlaganja sunčevim zrakama u razdoblju od 10 do 16 sati. Također, korisnim smatraju oblačiti laganu, široku i svijetlu odjeću od prirodnih materijala uz obveznu zaštitu glave kačketima ili šeširima te nošenje sunčanih naočala s UV zaštitnim slojem.

Zbog visokih temperatura i povećanog gubitka tekućine znojenjem, ljeti je tijelu i koži potrebna veća količina vode (najmanje dvije litre dnevno, što je otprilike osam čaša). Preporuka je unositi tekućinu polako, u malim količinama i pri tome izbjegavati alkoholna, gazirana i zaslađena pića koja će samo pojačati dehidraciju. “Ako sumnjate da je voda u kojoj se kupate čista, zbog mogućih infekcija izbjegavajte predug boravak u njoj te pripazite da ne gutate tu vodu ili ronite otvorenih očiju, a obvezno se nakon kupanja u takvoj vodi istuširajte toplom vodom i sapunom”, navode iz Instituta za zdravlje.

Ljeti su česti ubodi različitih insekata koji se mogu manifestirati crvenilom i svrbežom kože te velikom bolnom oteklinom. U većini slučajeva stanje se smiri i prođe nakon stavljanja hladnih obloga i umirujućih krema na mjesto otekline. Za rad u vrtu, izlet u prirodi ili večer uz obalu obvezno je korištenje spreja za zaštitu od insekata. Tijekom cijele godine, a osobito ljeti, treba paziti na čuvanje i pohranjivanje namirnica.

Ljeti, zbog porasta temperature, nepravilno čuvanje namirnica skraćuje rok trajanja te bitno utječe na kvalitetu i nutritivnu vrijednost namirnica. U toplim danima trebalo bi maksimalno pojednostaviti pripremu jela – upotrebljavati samo svježe namirnice, odgovarajuće ih termički obraditi i po mogućnosti svakodnevno pripremati svježe obroke.

Posebnu pozornost treba obratiti, ističu iz zeničkoga Instituta za zdravlje, na lako pokvarljive namirnice proteinskoga podrijetla, kao što su meso, jaja, riba, mlijeko i mliječni proizvodi. Osim pravilnog čuvanja hrane, termičke obrade i temeljitog pranja voća i povrća, trovanje hranom može se spriječiti čestim pranjem ruku te pravilnom higijenom posuđa i pribora za rad s hranom (osobito daske za rezanje mesa)

TAGOVI