Prof.Mate Kelava “o modnoj kreatorici i stilistkinji Radi Krivokapić Radonjić” zaslužila je nagradu za “Životno djelo”

0
32

ČOVJEKA TREBA NAHRANITI I OBUĆI
Čudnih modnih zahtjeva je današnji čovjek, niz je paradoksa u njegovom načinu
odijevanja ,naoko protuslovnih ,teško shvatljivih i prihvatljivih . Međutim ako
ne želimo živjeti u zabludi sto se tiče odijevanja moramo shvatiti da je čovjek
stvoren bez odjeće i da je u biti stil odijevanja od Adama i Eve do danas  zavisio
od  potreba za zaštitom od prirodnih nepogoda ,od svjetonazora ,društvenih
okolnosti i od različitih  kreativnih sposobnosti  dizajnera .Nije poznato koliko je
vremena prošlo od  stvaranja čovjeka  do prvog grijeha kada je saznao da je gol
i počeo se odijevati. Od tada je se ,osim sto se morao hraniti ,morao i odijevati
.Odjeća je bila krojena od prirodnih materijala ,uglavnom od kože ulovljenih
životinja ,koje su lovili muškarci ,i  čije je meso ,uz bobice i ribu ,bilo glavni izvor
prehrane ,dok su žene od kože ulovljenih životinja, a poslije domestacije lana i
pripitomljavanja ovaca ,i od vune   pravile odjeću .Žene onda kao i danas
razlikovale su se po svome talentu i po svome interesu za krojenje i za šivanje,
što nije bila njihova volja nego volja Prirode .Očito je ,ne samo iz ovog primjere
nego iz kompletnog ustroja vidljivog i nevidljivog svijeta , da je se Priroda
odlučila za nejedinstvenost ,raznolikost i heterogenost .I kada je to tako tu
raznolikost moramo promatrati i kao nužnost u izboru materijala za odjeću  i u
načinu izrade odjeće .Prve krojačice danas bi rekli dizajnerice  bile su svjesne da
je odjeća raznolika ne samo zbog spolnih razlika , nego i zbog različitih potreba i
svjetonazora ,nego joj se i funkcija ,osim zaštite ljudskog tijela od hladnoće,
razlikuje i zbog različitih poslova i klimatskih uvjeta .Njima  je glavna zadaća
bila  zaštititi i muško i žensko  tijelo od klimatskih nepogoda i naglasiti
pripadnost njezinog vlasnika vjeri ili plemenu, nego ga odjećom učiniti ljepšim i
privlačnijim .Tako su muškarci nosili, na glavi kapu okolo obmotanu crvenim
šalom zatim košulju od platna, po košulji anteriju ,a po njoj jaknu navezenu i
išarana crvenim ,zelenim i modrim koncem sa kukcom i sponom od žice ,po
anteriji meće se džamadan ili  jačerma od crne ili modre čoje ,po jačermi meću
džoku od domaćeg sukna po džoki dolazi koparan zvan i gunjac ,na donjem
dijelu tijela oblače se široke gaće  i čarape od vune na koje dolaze opanci od
kože ,cure  su nosile kapu ,oko vrata nakit , košulju do koljena po košulji meće
se haljina malo kraća od košulje, gaća ne nose, pregača se nosi pored košulje
,po pasu imaju kaiš .Mlade gotovo isto nose samo sto imaju na glavi bijelu
veziglavu i prstenje na rukama i po tome se poznaju da su udane. Žene koje
počinju starit ne nose nikakav nakit i imaju crvenu maramu . Djeca su nosila

košulje i široke gaće ,a mnogi  dječaci su  umjesto gaća nosili modre-suknjice
kao i curice  da im roditelji ne bi plaćali glavarinu , kada bi ih poreznici
prebrojavali, koja se plaćala na mušku djecu. Izgled odjeće zavisio je osim od
vjerske  i etničke pripadnosti  i od područja na kojem je određena skupina
živjela .Najlakše je te razlike bilo prepoznati po kapi .Fes i ahmedija su
karakteristični za vjernike islamske vjeroispovjesti ,dok su kapa i pambra
prepoznatljivi modni detalji u krsćanskim zajednicama, kapa hrvatskih
bokeljskih mornara se i funkcijom i po identitetskoj odrednici i te kako razlikuje
od kape crnogorskih gorštaka stočara ,srpski opanak se razlikuje od njemačke
klompe ,a šešir i  kravata su znak hrvatskog identiteta  .Grkinje su voljele  dugač
ke bijele haljine s otkrivenim ramenom .Rimljanke su se slobodno odijevale
,barokne haljine su isticale raskošne grudi dok su jastuci kao sastavni dio odjeće
dama iz visokog društva štitili plemkinje od žuljeva ,bez obzira na oblik i veličinu
pozadine, od dugotrajnog truckanja u kočijama, mini suknje i te kako
naglašavaju ljepotu ženskog tijela . Tehnička dostignuća u 20.i 21.st ,
zahvaljujući napretku znanosti koja se predstavlja kao krajnji tumač svih znanja
,su utjecala i na socijalno raslojavanje, a tom logikom, kao nikada do sada, i na
odijevanje suvremenog čovjeka , zbog čega se ljudi danas  ne prepoznaju toliko
po spolnim i po vjerskim osobinama i  po svjetonazorima koliko po socijalnim
razlikama koje se manifestiraju i izborom odjeće i obuće .Armanija sigurno neće
nositi socijalno ugroženi muškarci i žene .Coco schanel nije dostupan svakoj
dami .Suvremeni dizajn i te kako mora vodit računa o ovoj potrebi suvremenog
čovjeka koji osim funkcije želi imati  ,u svojoj kolekciji ,estetski besprijekornu
originalnu i od prirodnih materijala skrojenu odjeću o čemu dizajneri i te kako
moraju vodit računa Na većoj cijeni su dizajneri koji kreiraju originalne odjevne
predmete izrađene od ekološki prihvatljivih i recikliranih materijala, kao npr.
majka četvero djece modna kreatorica i stilistkinja  Rada  Krivokapić Radonjić  koja je  zbog svojih
kreativnih i originalnih  ideja nagrađena prestižnom nagradom za najboljeg
svjetskog dizajnera za 2022/23.godinuHome | Rada Krivokapic-Radonjic modna kreatorka i stilistkinja

Rada Krivokapic Radonjic – Modna kreatorka i stilistkinja

Crnogorka Rada Krivokapić Radonjić proglašena je za najbolju ...

Rada Krivokapić Radonjić na naslovnici hrvatskog časopisa Žénial by Rada Krivokapic Radonjic - Issuu

Kovilm je modni detalj koji je dizajnirala Rada Krivokapić-Radonjić modna kreatorka i stilistkinja | Rada Krivokapic Radonjic

.Ovo natjecanje je  organizirala
neprofitna udruga Fashion Desinger Of The Year Corporate LiveWiere u
konkurenciji svih država svijeta sa sjedištem  u Londonu. Budući da kreativnost
nije samo spoznajna nego i genetska i vizionarska i teritorijalna osobina, ne čudi
nas da je modna kreatorica i stilistkinja Krivokapić nagrađena tako visokim priznanjem. Boka
Kotorska odnosno njezin Kotor oduvijek su , zbog njihove pomorske orijentacije
i zbog hrabrosti glasovitih bokeljskih pomoraca  od pamtivijeka otvoreni prema
moru i prema  svijetu .Bokeljski mornari su brodili po svim morima  odakle su
donosili svilu i kadifu ,pa onda logično da su hrvatske princeze, odgajane u
Benediktinskom samostanu podno Klisa, bile najljepše odjevene plemkinje u

tadašnjoj Europi ,a hrvatski plemići i kraljevi ,čije su žitnice ,u zlatno doba
njihovih narodnih vladara, bile prepune žita i konobe vina, bili lijepo odjeveni ,a
među njima se svojom moćnom vojskom i drzavničkom vještinom stasom,
ljepotom i odjelom  svakako  isticao prvi hrvatski kralj  Tomislav čiju
1100.obljetnicu slavimo iduće 2025. godine, u mitskom Duvnu ,nekad Delminiju
,danas Tomislavgradu,u čijem se kraljevstvu nalazila i Crvena Hrvatska sa
Bokeljskim zaljevom i slavnim Kotorom rodnim mjestom časne i međunarodno
nagrađivane dizajnerice Rada Krivokapić Radonjić iz časnog plemena
Krivokapić, na svojoj krunidbi odjeven u tako raskošnu odjeću ,a njegova žena,
Ukrajinka Domaslova još raskošniju . Naša dizajnerica nosi u sebi taj  tradicijski
osjećaj za lijepo i za originalno i za različito sto je izdiže iznad drugih dizajnera u
današnjoj modnoj  industriji zbog čega njene svečane haljine privlače estradne
umjetnice ,poslovne dame i gospodu, a svakodnevna odjeća je jednostavna i
praktična, pa je prihvatljiva za sve slojeve društva ,zbog čega je Crnogorska
modna stilistica  , nenadmašna umjetnica ,cijenjena u svijetu mode i po našem
mišljenju  ova je  nagrada ,u Londonu ,početak njene, vjerujemo blistave
karijere, u svijetu modernog dizajna ,a naše udruge  Matica hrvatska
Tomislavgrad i Brdskoplaninska zajednica su prepoznale njezin talent i kreativni
rad koji poštuje i priznaje  različite  modne izričaje i  povezuje ih  u prekrasne i
nosive odjevne predmete brendirane kao zajednička narodna nošnja  isto kao i
modificiranu hrvatsku kravatu u KOVILOMRada Krivokapić Radonjić dobitnica nagrade za najbolju svjetsku modnu dizajnericu - Borak.TV u kojima prepoznajemo  i  hrvatske
tradicijskih vrijednosti i promidžbe drugih, različitih, identiteta ,koje zajednčki
interes ,u ovom slučaju  lijepa i funkcionalna odjeća ,za sve slojeve društva
,neraskidivo povezuje, želimo ovjekovječiti  Priznanjem ,po našem sudu, za
životno djelo , iako je u naponu snage ,sto je naša poruka ,a Radina obveza
da ne smije posustati  u svom radu što će tijekom života dokazati i dokazivati
svojim  kreativnim radom na sto će je siliti njezini dosadanji uspjesi i dodijeljena
joj priznanja, među kojima i naše .Vidi li to ona, mi vjerujemo da vidi ,vidjet će i
drugi .Ne bude li tako i prepusti li se slavi i užitku u njoj , iznevjerila bi i nas i
sebe ,u sto ne možemo niti želimo ,na temelju dosadašnjeg njezinog života i
kreativne energije , vjerovati, jer bi se takvim stilom priklonila lijenosti tj. Đavlu,
a tko s Đavlom ide u gostionicu uvijek  mora platiti račun.

Radio Tomislavgrad - U emisiji "Dnevno zrcalo" od 11 sati razgovaramo o kvizu znanja "Sila nije pobijedila"-Tomislavgrad u Domovinskom ratu, koji će biti održan danas u hotelu "Tomislav" s početkom u 17

Tomislavgrad,travanj,2024. godine Mate Kelava, predsjednik MH Tjedni Komentar… Iz ugla jednog Hercegovca” o Radi Krivokapić-Radonjić | MM Portal